НАВЧАННЯ – НАЙВАЖЛИВІШИЙ ОБОВ'ЯЗОК ДІТЕЙ
Одна з головних турбот батьків – це
турбота про те, щоб діти вчилися, здобували широкі й різноманітні знання, а
також уміння й навички, необхідні для життя й для майбутньої спеціальності.
Діти вчаться у школі, але їхні успіхи багато в чому залежать від батьків, від
того, як вони організували підготовку дитини до школи, від їхньої допомоги в
перші роки навчання.
Навчання – найважливіший обов'язок дітей. Батьки повинні проявляти інтерес до всіх деталей шкільного життя, до
розповіді про те, що відбувалося в класі, що пояснювали вчителі на уроках, що
було задано додому, як оцінили роботу учня. Під час таких бесід батьки бачать,
які предмети добре засвоюються, а які викликають труднощі в їхньої дитини.
Батьки бачать, як діти ставляться до навчання. Дитяча лінь, нестаранність і
необов’язковість відразу ж впадають в око. Батьки повинні помітити ослаблення
активності дитини в навчанні й вчасно допомогти їй. Дитина повинна добре засвоїти, що
відпочинок і розваги настають тільки після того, коли вивчені уроки.
Не можна допускати, щоб дитина виконувала
завдання тільки «від» і «до». Треба спонукати її розширювати свої знання,
шукати відповіді не тільки в підручнику, але й в іншій літературі: довідниках,
енциклопедіях, журналах та іншому.
Дитині також необхідні нормальні умови
для занять. Вона повинна мати своє робоче місце, де можна готувати уроки,
читати без перешкод. Підручники й письмове приладдя повинні розташовуватись на
книжкових полицях над письмовим столом. Крім того, дитину не слід звільняти від
самообслуговування та праці в будинку. Для цього теж має бути час у режимі дня.
Батьки повинні жадати від дітей
дбайливого ставлення до навчального приладдя, підручників та зошитів.Треба
стежити, щоб діти не робили в підручниках позначок, щоб записи в зошитах і
щоденнику були акуратними. Треба доводити дітям, що акуратна людина успішно
виконує свої обов'язки, з нею приємно спілкуватися, від неї віє чистотою й
охайністю.
Акуратність – риса особистості, що
виражається в любові до порядку, у ретельності, точності й старанності в
справах, а також у зовнішній охайності.
Придивіться і подумайте, чи працюють ваші
діти в силу своїх природних задатків і можливостей. Деякі батьки припускаються
помилки, потураючи своїм дітям у виборі улюблених і неулюблених предметів.
Мовляв, тобі, синку, майбутньому лікарю чи податківцю, не обов'язково
захоплюватися літературою чи історією.
До знань не можна ставитися прагматично:
стануть вони в пригоді чи ні в майбутній роботі. Знання потрібні ще й для
всебічного, багатого, щасливого духовного життя, не пов'язаного безпосередньо з
працею. Не бійтеся, що вашим дітям важко вчитися. Адже набагато небезпечніше,
коли їм занадто легко.
Лінощі, недбалість, бажання швидше
звільнитися від тягаря навчання – це небезпечні близнюки, матір'ю яких є
вузькість, обмеженість духовного життя в роки дитинства, отроцтва і ранньої
юності. ( В.
Сухомлинський)
Навчання для
розуму – це як різьблення на мармуровій брилі. Усі видатні якості, які
вирізняють філософа, оратора чи державного діяча, сховані в звичайній людині, і
лише освіта виявляє їх. ( Д. Аддісон)
Усі люди ушляхетнюються навчанням, а не
природою. (Цицерон)
Усі батьки бажають виростити свою дитину
щасливою, розумною, щоб вона вибрала правильну дорогу в житті, зуміла
самореалізуватися. Важливе завдання батьків – учити дитину бути уважною.
Пам’ять можна тренувати в грі, у виконанні обов’язків перед батьками, у
дотриманні режиму дня, у спільних заняттях, прогулянках на природі, догляді за
домашніми улюбленцями, під час обговорення книжок та телепередач.
У школі дитина потрапляє в колектив, і
тут вона повинна дотримуватися певних правил, виконувати різні вимоги,
усвідомлювати, що таке «я» і «ми». Це служить вихованню волі, умінню жити серед людей. Самообслуговування й праця також тренують волю. Дитині доводиться
приймати самостійні рішення, переборювати різні труднощі, на кожному кроці
здобувати перемогу над собою, зневажати спокусами, поводитися не так, як
хочеться, а так, як треба.
Від родини багато в чому залежить, чи
навчиться дитина осмислювати все те, що отримано на уроці, із книжок і власних
вражень. Це тісно пов'язано з терпінням, посидючістю, уважністю.
Батьки проводять багато часу на роботі.
Здається, головне для них – дитину нагодувати, одягти, створити певні умови, а
часу для того, щоб поговорити з дитиною про те, що робиться в її душі, у них
бракує. І дитина, щоб не засмучувати батьків, на запитання «Як справи?»
відповідає: «Нормально». А що значить НОРМАЛЬНО? Нормально для кого? Для неї?
Для батьків?
Відкладіть справи вбік! Підійдіть до
своєї дитини, обійміть її. Психологи стверджують: для того, щоб дитина почувала
себе щасливою, потрібно сім разів протягом дня погладити її по голівці,
обійняти, поплескати по плечу, підбадьорити, тобто через тілесний дотик
підтвердити: «Я люблю тебе!»
Педагоги, психологи й батьки прагнуть
зробити все можливе, щоб навчання школярів було успішним, щоб кожна дитина у
своїй навчальній діяльності досягла більш високих результатів. Як же визначити
реальні можливості кожного учня й створити саме такі умови, за яких навчання
ставало б більш успішним?
Дуже часто розв'язання подібної проблеми
бачать у проведенні додаткових занять, у репетиторстві, що насправді спрямоване
лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак недостатність знань, незадовільне
засвоєння того чи іншого матеріалу часто є наслідком негативного ставлення
дитини до навчання, низького рівня пізнавальної активності. Тому часом
додаткові заняття малоефективні, оскільки вони спрямовані на ліквідацію
наслідків, а не причини.
Заняття в школі можуть лише надати
розумові правила, добуті чужим трудом. Але здатність користуватися ними
розвиває виключно домашня самостійна праця.
( І. Кант)
За
матеріалами: Освіта.ua
|